Offenheit wird oft in pauschal-naiver Weise für gut befunden
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Bemerkungen
Openness has almost become a cliché in education now; after all, few people
will argue in favour of a ‘closed’ education. It is a term which is loosely applied, and
having gained currency, much like the ‘Web 2.0’, the term is now one that is being
appropriated in many different sectors.
“Open" has become somewhat of a buzz word which currently has positive associations for most people. According to Materu (2004), the present decade can be called the o-decade (open source, open systems, open standards, open archives, open everything) just as the 1990s were called the e-decade. The two most important aspects of openness have to do with free availability over the Internet and as few restrictions as possible on the use of the resource, whether technical, legal or price barriers.
Unsere Intemetdebatten werden von einer Art Offenheitsfundamentalismus beherrscht. »Offenheit« erscheint als eine todsichere Lösung für praktisch jedes Problem. Statt darüber zu diskutieren, wie Offenheit Innovation fördern oder hemmen, Gerechtigkeit vermehren oder vermindern, Überlegungen erleichtern oder verkomplizieren könnte - so wie wir wahrscheinlich in der chaotischen Welt, in der wir leben, über den Nutzen von Offenheit diskutieren -, wird in Netzwerken und technischen Systemen vorausgesetzt, dass »Offenheit« immer gut ist und das Gegenteil immer schlecht - bezeichnenderweise können wir nicht einmal richtig definieren, was das Gegenteil ist.
Zitationsgraph
3 Erwähnungen 
- Giving Knowledge for Free (OECD Organisation for Economic Co-operation and Development) (2007)
- The Digital Scholar - How Technology is Transforming Academic Practice (Martin Weller) (2011)
- To Save Everything, Click Here - The Folly of Technological Solutionism (Evgeny Morozov) (2013)


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