GMLS als Abkürzung kann Lernen gefährden | ![]() |
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit September 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
BiblioMap 
Bemerkungen
Inversion effects in AI-enhanced learning occur when AI, intended to support
deep learning, instead leads to reduced cognitive processing and learning outcomes,
counteracting its intended benefits. This has been observed in studies on students
using ChatGPT for constructive learning tasks (e.g., information search and writing),
where generative AI use is linked to shallower processing and diminished
learning outcomes (Fan et al., 2024; Stadler et al., 2024).
Von Elisabeth Bauer, Samuel Greiff, Arthur C. Graesser, Katharina Scheiter, Michael Sailer im Text Looking beyond the Hype (2025)
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
7 Erwähnungen 
- Generative AI Can Harm Learning (Hamsa Bastani, Osbert Bastani, Alp Sungu, Haosen Ge, Özge Kabakcı, Rei Mariman) (2024)

- KI in der Schule – Lernhilfe oder Verdummung? (Bernadette Spieler, Ralf Lankau, Felix Münger) (2024)

- Beware of metacognitive laziness - Effects of generative artificial intelligence on learning motivation, processes, and performance (Yizhou Fan, Luzhen Tang, Huixiao Le, Kejie Shen, Shufang Tan, Yueying Zhao, Yuan Shen, Xinyu Li, Dragan Gašević) (2024)

- Looking beyond the Hype - Understanding the Effects of AI on Learning (Elisabeth Bauer, Samuel Greiff, Arthur C. Graesser, Katharina Scheiter, Michael Sailer) (2025)

- Your Brain on ChatGPT - Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task (Nataliya Kosmyna, Eugene Hauptmann, Ye Tong Yuan, Jessica Situ, Xian-Hao Liao, Ashly Vivian Beresnitzky, Iris Braunstein, Pattie Maes) (2025)

- Generative AI without guardrails can harm learning - Evidence from high school mathematics (Hamsa Bastani, Osbert Bastani, Alp Sungu, Haosen Ge, Özge Kabakcı, Rei Mariman) (2025)

- KI im Klassenzimmer: Positive Lernrevolution oder Förderung der Denkfaulheit? (Joachim Laukenmann) (2025)




Biblionetz-History