Promoting metacognitive strategies with educational technologyPrimary
teachers’ beliefs and practices
Publikationsdatum:
|
![]() |
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit August 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen
The integration of educational technology into classrooms significantly changes the learning context and offers the potential to support students' metacognitive strategies and thus enhance self-regulated learning (SRL). However, little is known about how teachers leverage this potential. This study examines the beliefs and reported practices of primary school teachers in Switzerland and Germany regarding their promotion of metacognitive strategies through a digital learning environment (DLE, i.e. LearningView). DLEs offer various technological features that can be used to support students’ planning, monitoring, and reflecting on their learning processes. The aim of the study is to understand the teacher’s role in these aspects through the DLE LearningView. Qualitative content analysis of 20 teacher interviews reveals that most teachers adopt a combined approach to the promotion of metacognitive strategies, utilizing both digital and analog methods. In general, teachers used a greater degree of implicit over explicit promotion activities to promote students’ metacognitive strategies in DLEs. The findings suggest a connection between teachers' beliefs and reported practices and highlight the importance of teachers’ perception of themselves as coaches during learning. Our study underscores the need for teacher training to effectively integrate digital and analog approaches for promoting SRL. Given the rapidly changing learning environments due to digitalization, future research should prioritize exploring adaptive learning technology and the role of digital feedback, employing methodologies such as classroom observations or a quantitative methodological approach. Achieving a balanced interplay between teachers, students, and digital tools seems imperative to optimize metacognitive learning in the 21st century classroom.
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Maya Bialik , Monique Boekaerts , Beat Döbeli Honegger , Laura Dörrenbächer , John Dunlosky , Birgit Eickelmann , Charles Fadel , Julia Gerick , Arthur C. Graesser , Douglas J. Hacker , Dominic Hassler , Michael Hielscher , Shih-Hsiung Liu , Franziska Perels , Manfred Pfiffner , Paul R. Pintrich , Doreen Prasse , Saskia Sterel , Bernie Trilling , Christof Tschudi , Moshe Zeidner | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Bildungeducation (Bildung)
, Deutschland germany
, Digitalisierung
, LearningView
, LehrerIn teacher
, LehrerInnen-Bildungteacher training
, Lernen learning
, Metakognitionmetacognition
, Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4) primary school
, Schule school
, Schweiz Switzerland
, Selbstreguliertes Lernen
, teacher beliefsteacher beliefs
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Eltern, Kinder, Lehrplan 21, Unterricht |
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | Promoting metacognitive strategies with educational technology: Artikel als Volltext ( : , 1912 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Deutschland
Digitalisierung
LearningView
LehrerIn
Lernen
Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)
Schule
Schweiz












, 1912 kByte;
)
Biblionetz-History