Cognitive Processes Underlying TPCK: Mental Models, Cognitive Transformation, and Meta-conceptual Awareness |
![]() |
Zusammenfassungen
In this chapter, the authors aim at theoretically developing the TPCK framework toward a process-oriented model of teachers’ pedagogical reasoning about technology. To address this issue, they elaborate on the transformative view of TPCK, introducing the notion of mental models, as analogue and continuous knowledge representations (Johnson-Laird PN, Cogn Sci 4:71–115, 1980). Based on this, they propose two levels of cognitive transformation. First, they claim that the cognitive transformation of knowledge in the basic sub-domains (TK, PK, CK) into knowledge in the intersecting sub-domains (PCK, TPK, TCK) can be defined as the construction of mental models. Second, regarding TPCK as a construct, namely, the construction of knowledge supposedly integrating all sub-domains, they claim that TPCK can be conceptualized as meta-conceptual awareness of the demands of the teaching task, the teachers’ knowledge in the sub-domains and the respective context. These claims are discussed in terms of the background of coherent versus fragmented theories, based on the conceptual change literature.
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Charoula Angeli , William F. Brewer , Peter Goodyear , Charles R. Graham , Chris Jones , Kristen Kereluik , Myint Swe Khine , Matthew J. Koehler , Punya Mishra , Issa M. Saleh , Tae Seob Shin , L. Shulman , Kate Thompson , Nicos Valanides , Stella Vosniadou , K Yahya | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | LehrerIn teacher
, Technological pedagogical content knowledge (TPCK)Technological pedagogical content knowledge
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
1 Erwähnungen 
- TPACK in Context - An Updated Model (Dominik Petko, Punya Mishra, Matthew J Koehler) (2025)
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | Cognitive Processes Underlying TPCK: Mental Models, Cognitive Transformation, and Meta-conceptual Awareness: Artikel als Volltext @ Springer ( : , 468 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


LehrerIn







, 468 kByte;
)
Biblionetz-History