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Beats Biblionetz - Texte

To Ban or Not to Ban?

A Rapid Review on the Impact of Smartphone Bans in Schools on Social Well-Being and Academic Performance
Tobias Böttger, Klaus Zierer
Publikationsdatum:
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iconZusammenfassungen

Zu einem anderen Ergebnis kommen die Pädagogen Klaus Zierer und Tobias Böttger in einer von ihnen selbst als Metastudie bezeichneten Untersuchung aus dem Jahr 2024. Sie stellen darin fest, dass ein Smartphone-Verbot zu einer Verbesserung des Schulklimas führt: Die Schüler:innen würden in den Pausen wieder mehr interagieren und das Ablenkungspotenzial sei geringer. Die „Metastudie” bezieht sich allerdings lediglich auf fünf Primärstudien, für eine Metastudie ist diese Anzahl viel zu gering. Außerdem haben die wenigsten der Primärstudien ein Peer-Review-Verfahren, also einen unabhängigen wissenschaftlichen Begutachtungsprozess, durchlaufen. Aber selbst Zierer und Böttger kommen zu dem Schluss: „Es ist notwendig, parallel zum Smartphone-Verbot auch pädagogisch mit den Schüler:innen dazu zu arbeiten.“
Von Forum Bildung Digitalisierung, Annette Kuhn, Holger Schleper im Text Smartphone-Nutzung an Schulen (2025)
The effects of smartphone use by children and young people, especially at school, are being discussed around the world. To support this discourse with scientific evidence, this systematic review is guided by the PRISMA framework and examines the effects of smartphone bans in schools on academic performance and social well-being. As a rapid review, it follows a streamlined methodology in order to provide a scientifically sound basis for educational policy decisions as quickly as possible. After a comprehensive database search, five research studies with quantitative results were selected and analyzed, and the effect sizes were calculated in the areas of academic performance and social behavior. The meta-analysis yielded an overall effect size of d = 0.162 (p < 0.05). Smartphone bans have a significant, but modest, effect. This is more pronounced in the domain of social well-being than in the performance domain. Smartphone bans can reduce social problems, such as bullying. The small effect on academic performance might be due to the limited number of studies and effects. We recommend that smartphone bans be introduced in schools, accompanied by educational measures, and evaluated regularly. This can improve the social climate and reduce potential distractions in the classroom. Further research is needed to better understand the long-term effects on academic performance. The aim of a smartphone ban should be to prevent the misuse of these devices, for example, as a tool for bullying classmates, and to prevent their negative impact on learning processes. Alongside the bans, responsible use of the technology and an understanding of its potential should be taught. Ideally, a level of media literacy is achieved that makes a smartphone ban superfluous.
Von Tobias Böttger, Klaus Zierer im Text To Ban or Not to Ban? (2024)

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Personen
KB IB clear
Jesper Aagaard , Maarten W. Bos , Tobias Böttger , Kristen Duke , Ayelet Gneezy , John Hattie , Michael Poschik , Neil Selwyn , Sherry Turkle , Adrian F. Ward , Klaus Zierer

Begriffe
KB IB clear
Bildungeducation (Bildung) , Effektstärkeeffect size , Handyverbot in der Schule , Kinderchildren , Lernenlearning , Medienkompetenz/media literacymedia literacy , Metaanalysemeta-analysis , Mobiltelefonmobile phone , Mobiltelefone in der Schulecell phones in learning , Schuleschool , Unterricht
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2015 local  Reclaiming Conversation (Sherry Turkle) 4, 13, 3, 7, 7, 6, 6, 4, 12, 4, 13, 19 15 51 19 494
2023 local  Visible Learning: The Sequel (John Hattie) 2, 7, 2, 2, 6, 4, 2, 3, 9, 2, 9, 15 6 31 15 172
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2017 local web  Brain Drain: The Mere Presence of One’s Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity (Adrian F. Ward, Kristen Duke, Ayelet Gneezy, Maarten W. Bos) 1, 4, 4, 1, 7, 9, 6, 2, 7, 4, 7, 14 18 7 14 566
2020 local web  Banning mobile phones from classrooms (Neil Selwyn, Jesper Aagaard) 20, 4, 3, 2, 7, 11 3 13 11 47
2023 local web  Does the Brain Drain Effect Really Exist? (Tobias Böttger, Michael Poschik, Klaus Zierer) 54, 8, 3, 2, 3, 2, 3, 4, 4, 2, 6, 13 3 9 13 104

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