/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Me, myself and AI

Understanding and safeguarding children’s use of AI chatbots
Internet Matters
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit August 2025. Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden. Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.

iconZusammenfassungen

AI chatbots are fast becoming part of children’s everyday lives. Children, especially those who are more vulnerable, are engaging with AI chatbots not just as tools, but as companions – asking for advice, sharing their daily lives and seeking friendship. Their growing use amplifies existing online risks and introduces new ones, while protections for children have not kept pace with this rapid innovation.
Von Internet Matters im Text Me, myself and AI (2025)
This report explores how children are interacting with AI chatbots, which are computer programmes designed to simulate conversation with a person. Our findings show that while these tools can offer clear benefits, such as 24/7 learning support and a non-judgemental space to ask questions, they pose risks to children’s safety and development.
A key concern highlighted by this research is that children are using AI chatbots in emotionally driven ways, including for friendship and advice, despite many of the popular AI chatbots not being built for children to use in this way. Almost a quarter (23%) of children who use AI chatbots have sought advice from the tools, and over a third (35%) of children who have used AI chatbots said chatting with an AI chatbot feels like talking to a friend, with this figure rising to 50% for vulnerable children.1 Furthermore, one in eight (12%) children who use AI chatbots said they talk to them because they have no one else to speak with. While these experiences can feel supportive, they also carry risks. Children may become overly reliant on AI chatbots or receive inaccurate or inappropriate responses, with experts suggesting they may also be less likely to seek help from trusted adults.
These themes are explored through insights drawn from focus groups, user testing and survey data, alongside desk research and expert interviews. Together, they paint a picture of how AI chatbots are reshaping childhood – and why coordinated action is needed urgently among various stakeholders to ensure children can explore their potential safely and positively.
Von Internet Matters im Text Me, myself and AI (2025)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Emily M. Bender , Wenxiang Fan , Timnit Gebru , Angelina McMillan-Major , Shmargaret Shmitchell , Jin Wang

Begriffe
KB IB clear
Chatbotchat bot , Elternparents , Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)computer-generated text , GMLS als Therapeut:in , Kinderchildren
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2021 local web  On the Dangers of Stochastic Parrots (Emily M. Bender, Timnit Gebru, Angelina McMillan-Major, Shmargaret Shmitchell) 2, 9, 5, 9, 7, 5, 4, 12, 11, 17, 11, 21 57 25 21 230
2025 local web  The effect of ChatGPT on students’ learning performance, learning perception, and higher-order thinking (Jin Wang, Wenxiang Fan) 6 12 0 0

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Chat-GPT, Eliza, GMLS & Bildung, LehrerIn, Schule

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese SVG-Grafik fensterfüllend anzeigen

iconZitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW Me, myself and AI: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 2489 kByte; WWW: Link OK )
Auf dem WWW Me, myself and AI: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 2489 kByte; WWW: Link OK )

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat hat Dieser Text erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.