GMLS als Tutor:in |
|
Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit September 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
BiblioMap 
Definitionen
Generative Machine-Learning-Systeme werden als Tutor:ingenutzt, das bei Aufgaben begleitet und nachfragt.
GMLS als Sparringspartner: Schüler:innen nutzen ein generatives Machine-Learning-
System als Sparringspartner im Arbeitsprozess und erhalten vom System
auch Rückmeldungen zu ihren Überlegungen und Arbeitsfortschritten. Das ersetzt
teilweise oder ganz das Feedback der Lehrperson.
Bemerkungen
Part of the solution here is to cut the bullshit: GenAI is constitutively unable to serve as
a collaborator or a tutor and should not be said to do so, if the meaning of those roles –
and the responsibilities those roles entail – is not to be corroded. To be clear, our goal
here has not been to argue for a total ban on the use of GenAI systems in higher education
– such a ban is neither possible nor desirable – but rather to incite discussion
about our language for and conceptualisation of GenAI teaching systems in higher education,
in the interests of robust regulatory oversight and pedagogically sound
integration.
Von Gene Flenady, Robert Sparrow im Text Cut the bullshit Introducing GenAI as a ‘tutor’ inserts a fundamentally irresponsible agent – an agent
who cannot even potentially assume responsibility – into the co-constructive teaching
and learning space, corroding the mutual responsibility that makes teaching and feedback
effective. Yet the perverse response to tacit acknowledgement of the irresponsibility
of GenAI tutoring systems is to expect students to assume responsibility for their ‘tutor.’
This at the very least reverses the common assumption that pedagogical responsibilities
flow, at least initially, from teacher to student: it is the responsibility of the teacher to
make possible a co-constructive site of mutual responsibility between teacher and students,
by modelling ‘care respect’ (Zhou et al. 2021) and foregrounding their own vulnerability
to feedback (Carless and Boud 2018; Carless and Winstone 2023). The assignation
of responsibility to students for their GenAI ‘tutors’ should indicate that GenAI systems
are not really tutors at all; they can only be called as much by disregarding the reality of
GenAI and of genuine teaching. It is, again, bullshit.
Von Gene Flenady, Robert Sparrow im Text Cut the bullshit
Verwandte Objeke
![]() Verwandte Begriffe (co-word occurance) | GMLS als Abkürzung(0.2), GMLS als Lernbegleiter:in(0.14), GMLS als Werkzeug(0.09) |
Statistisches Begriffsnetz 
2 Vorträge von Beat mit Bezug
Einträge in Beats Blog
Zitationsgraph
6 Erwähnungen 
- Cut the bullshit - why GenAI systems are neither collaborators nor tutors (Gene Flenady, Robert Sparrow)

- Generative AI Can Harm Learning (Hamsa Bastani, Osbert Bastani, Alp Sungu, Haosen Ge, Özge Kabakcı, Rei Mariman) (2024)
- Handbuch Lernen mit digitalen Medien (3. Auflage) - Wege der Transformation (Gerold Brägger, Hans-Günter Rolff) (2025)
- 1. Generative Machine-Learning-Systeme - Die nächste Herausforderung des digitalen Leitmedienwechsels (Beat Döbeli Honegger) (2025)
- 1. Generative Machine-Learning-Systeme - Die nächste Herausforderung des digitalen Leitmedienwechsels (Beat Döbeli Honegger) (2025)
- Generative AI without guardrails can harm learning - Evidence from high school mathematics (Hamsa Bastani, Osbert Bastani, Alp Sungu, Haosen Ge, Özge Kabakcı, Rei Mariman) (2025)
- Statt von einer Lehrperson lassen sich Schüler von der KI Nachhilfe geben (Fabienne Riklin) (2025)
- Guten Morgen, Frau KI! (Uwe Jean Heuser) (2025)

GMLS als Abkürzung
GMLS als Lernbegleiter:in
GMLS als Werkzeug




Biblionetz-History