Dieses Biblionetz-Objekt existiert erst seit Mai 2025.
Es ist deshalb gut möglich, dass viele der eigentlich vorhandenen Vernetzungen zu älteren Biblionetz-Objekten bisher nicht erstellt wurden.
Somit kann es sein, dass diese Seite sehr lückenhaft ist.
Zusammenfassungen
The rise of Generative AI (GenAI) in knowledge workflows raises
questions about its impact on critical thinking skills and practices.
We survey 319 knowledge workers to investigate 1) when and
how they perceive the enaction of critical thinking when using
GenAI, and 2) when and why GenAI affects their effort to do so.
Participants shared 936 first-hand examples of using GenAI in work
tasks. Quantitatively, when considering both task- and user-specific
factors, a user’s task-specific self-confidence and confidence in
GenAI are predictive of whether critical thinking is enacted and
the effort of doing so in GenAI-assisted tasks. Specifically, higher
confidence in GenAI is associated with less critical thinking, while
higher self-confidence is associated with more critical thinking.
Qualitatively, GenAI shifts the nature of critical thinking toward
information verification, response integration, and task stewardship.
Our insights reveal new design challenges and opportunities for
developing GenAI tools for knowledge work.
Von Hao-Ping (Hank) Lee, Advait Sarkar, Lev Tankelevitch, Ian Drosos, Sean Rintel, Richard Banks, Nicholas Wilson im Text The Impact of Generative AI on Critical Thinking (2025)
Dieser Text erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Lisanne Bainbridge , Peter Drucker , Mark Johnson , G. Lakoff , Shakked Noy , Whitney Zhang | |||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | Aufmerksamkeit / Fokus attention
, cognitive offloading
, Denken thinking
, Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS) computer-generated text
, knowledge worker knowledge worker
, Kreativität creativity
| |||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser Text erwähnt vermutlich nicht ... 
![]() Nicht erwähnte Begriffe | Chat-GPT, GMLS & Bildung |
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
2 Erwähnungen 
- Your Brain on ChatGPT - Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task (Nataliya Kosmyna, Eugene Hauptmann, Ye Tong Yuan, Jessica Situ, Xian-Hao Liao, Ashly Vivian Beresnitzky, Iris Braunstein, Pattie Maes) (2025)
- Generative KI in Studium und Lehre - Die Bedeutung fachlichen Wissens für kritisches Denken (Gabi Reinmann) (2025)

Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | The Impact of Generative AI on Critical Thinking: Artikel als Volltext ( : , 995 kByte; : ) |
![]() | The Impact of Generative AI on Critical Thinking: Artikel als Volltext ( : , 995 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text erst in den letzten 6 Monaten in Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.


Aufmerksamkeit / Fokus
Denken
Generative Machine-Learning-Systeme (GMLS)
knowledge worker
Kreativität



, 995 kByte;
)
Biblionetz-History