Zusammenfassungen
Artificial Intelligence (AI) has spread across industries (e.g., business, science, art, education) to enhance user experience, improve work efficiency, and create many future job opportunities. However, public understanding of AI technologies and how to define AI literacy is under-explored. This vision poses upcoming challenges for our next generation to learn about AI. On this note, an exploratory review was conducted to conceptualize the newly emerging concept “AI literacy”, in search for a sound theoretical foundation to define, teach and evaluate AI literacy. Grounded in literature on 30 existing peer-reviewed articles, this review proposed four aspects (i.e., know and understand, use and apply, evaluate and create, and ethical issues) for fostering AI literacy based on the adaptation of classic literacies. This study sheds light on the consolidated definition, teaching, and ethical concerns on AI literacy, establishing the groundwork for future research such as competency development and assessment criteria on AI literacy.
Von Davy Tsz Kit Ng, Jac Ka Lok Leung, Samuel Kai Wah Chu, Maggie Shen Qiao im Text Conceptualizing AI literacy (2021)
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt ...
![]() Personen KB IB clear | Stephanie Bell , B. S. Bloom , Esther Care , Christina Gardner-McCune , Patrick Griffin , Sabine Hirschmugl-Gaisch , Petra Huber , Amy J. Ko , Martin Kandlhofer , Matthew J. Koehler , Duri Long , Brian Magerko , Fred Martin , Barry McGaw , Punya Mishra , Yim Register , Deborah W. Seehorn , Gerald Steinbauer , David S. Touretzky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Begriffe KB IB clear | AI literacy
, Künstliche Intelligenz (KI / AI) artificial intelligence
, Taxonomie von Bloom (kognitiver Bereich)
, Taxonomien von Bloom
, TPCK-Modell TPACK framework
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Texte |
|
Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt vermutlich nicht ... 
Tagcloud
Zitationsgraph
Zitationsgraph (Beta-Test mit vis.js)
Zeitleiste
12 Erwähnungen 
- Practicing Sovereignty. Interventions for Open Digital Futures - Proceedings of the Weizenbaum Conference 2022 (2023)
- Künstliche Intelligenz in der Bildung - Positionspapier der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) (Steffen Jaschke, Matthias Klusch, Daniel Krupka, Daniel Losch, Tilman Michaeli, Simone Opel, Ute Schmid, Richard Schwarz, Stefan Seegerer, Peer Stechert) (2023)
- Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education (Michael Searson, Elizabeth Langran, Jason Trumble) (2024)
- AIComp - Future Skills für eine von KI beeinflusste Lebens- und Arbeitswelt - Forschungsbericht 1: Theorie, methodisches Design und Ergebnisse der KIKompetenzstudie 2024 (Ulf-Daniel Ehlers, Martin Lindner, Emily Rauch) (2024)
- Developing a holistic AI literacy assessment matrix (Nils Knoth, Marie Decker, Matthias Carl Laupichler, Marc Pinski, Nils Buchholtz, Katharina Bata, Ben Schultz) (2024)
- Lehren und Lernen mit und über Künstliche Intelligenz in der Aus- und Weiterbildung - Empirische Pädagogik – 2024 – 38 (1) (2024)
- Validation of a test on prospective teachers’ basic knowledge about artificial intelligence (Jacqueline Schmidt, Roland Happ)
- Validation of a test on prospective teachers’ basic knowledge about artificial intelligence (Jacqueline Schmidt, Roland Happ)
- A systematic review of AI literacy scales (Tomáš Lintner) (2024)
- AI Literacy in K-12 and Higher Education in the Wake of Generative AI - An Integrative Review (Xingjian Gu, Barbara J. Ericson) (2025)
- Künstliche Intelligenz in der Schule - Eine Handreichung zum Stand in Wissenschaft und Praxis (Katharina Scheiter, Elisabeth Bauer, Yoana Omarchevska, Clara Schumacher, Michael Sailer) (2025)
- Looking beyond the Hype - Understanding the Effects of AI on Learning (Elisabeth Bauer, Samuel Greiff, Arthur C. Graesser, Katharina Scheiter, Michael Sailer) (2025)
- Allgemeine Didaktik und Künstliche Intelligenz (KI) - Journal für Allgemeine Didaktik (2025)

- Förderung KI-bezogener Kompetenzen bei Lehramtsstudierenden - Praxis- und theorieorientierte Entwicklung und Evaluation eines hochschuldidaktischen Konzepts (Christian Seyferth-Zapf, Luca Mikula, Matthias Ehmann)

- Förderung KI-bezogener Kompetenzen bei Lehramtsstudierenden - Praxis- und theorieorientierte Entwicklung und Evaluation eines hochschuldidaktischen Konzepts (Christian Seyferth-Zapf, Luca Mikula, Matthias Ehmann)
- DigComp 3.0 - European Digital Competence Framework - Fifth Edition (J. Cosgrove, R. Cachia) (2025)

Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
![]() | Conceptualizing ai literacy: Artikel als Volltext ( : , 2220 kByte; : ) |
Anderswo suchen 
Beat und dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel
Beat hat Dieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.).


Künstliche Intelligenz (KI / AI)
TPCK-Modell








, 2220 kByte;
)
Biblionetz-History